In vijf stappen naar een effectieve merkstrategie
Elke opdracht is anders. Toch komen de volgende fasen vaak terug in de praktijk:
Stap 1. Kennismaking
In een vrijblijvend kennismakingsgesprek bespreken we de situatie en eventuele opdracht. Als we een ‘match’ hebben schrijf ik een plan van aanpak, inclusief kostenindicatie.
Stap 2. Analyse
Over welk merk gaat het? Hoe ziet de interne en externe situatie eruit? Welke stakeholders staan centraal? Wat drijft hen en wat houdt ze tegen? Waar zitten de knelpunten en wat zijn de successen?
Stap 3. Strategie
Wat willen we bereiken bij wie? Met welke strategische opties kunnen we dat realiseren? Welke keuzes horen daarbij? En wat gaan we juist niet doen?
Stap 4. Tactiek
Hoe kunnen we de gekozen strategie realiseren? Welk actieplan hoort daarbij? Wat zijn de afhankelijkheden en randvoorwaarden? Wat betekent dit voor mensen, tijd en budget? En hoe definiëren we succes?
Stap 5. Implementatie
Het uitvoeren van het plan. Zelf, of met hulp van anderen. En natuurlijk houden we bij of we op koers liggen en wat we moeten aanpassen om sneller bij het doel te komen.

Elke opdracht is anders. Toch komen de volgende fasen vaak terug in de praktijk:
Stap 1. Kennismaking
In een vrijblijvend kennismakingsgesprek bespreken we de situatie en eventuele opdracht. Als we een ‘match’ hebben schrijf ik een plan van aanpak, inclusief kostenindicatie.
Stap 2. Analyse
Over welk merk gaat het? Hoe ziet de interne en externe situatie eruit? Welke stakeholders staan centraal? Wat drijft hen en wat houdt ze tegen? Waar zitten de knelpunten en wat zijn de successen?
Stap 3. Strategie
Wat willen we bereiken bij wie? Met welke strategische opties kunnen we dat realiseren? Welke keuzes horen daarbij? En wat gaan we juist niet doen?
Stap 4. Tactiek
Hoe kunnen we de gekozen strategie realiseren? Welk actieplan hoort daarbij? Wat zijn de afhankelijkheden en randvoorwaarden? Wat betekent dit voor mensen, tijd en budget? En hoe definiëren we succes?
Stap 5. Implementatie
Het uitvoeren van het plan. Zelf, of met hulp van anderen. En natuurlijk houden we bij of we op koers liggen en wat we moeten aanpassen om sneller bij het doel te komen.
