In vijf stappen naar een effectieve merkstrategie

Elke opdracht is anders. Toch komen de volgende fasen vaak terug in de praktijk:

Stap 1. Kennismaking

In een vrijblijvend kennismakingsgesprek bespreken we de situatie en eventuele opdracht. Als we een ‘match’ hebben schrijf ik een plan van aanpak, inclusief kostenindicatie.

Stap 2. Analyse

Over welk merk gaat het? Hoe ziet de interne en externe situatie eruit? Welke stakeholders staan centraal? Wat drijft hen en wat houdt ze tegen? Waar zitten de knelpunten en wat zijn de successen?

Stap 3. Strategie

Wat willen we bereiken bij wie? Met welke strategische opties kunnen we dat realiseren? Welke keuzes horen daarbij? En wat gaan we juist niet doen?

Stap 4. Tactiek

Hoe kunnen we de gekozen strategie realiseren? Welk actieplan hoort daarbij? Wat zijn de afhankelijkheden en randvoorwaarden? Wat betekent dit voor mensen, tijd en budget? En hoe definiëren we succes?

Stap 5. Implementatie

Het uitvoeren van het plan. Zelf, of met hulp van anderen. En natuurlijk houden we bij of we op koers liggen en wat we moeten aanpassen om sneller bij het doel te komen.

Merkconsultant.nl | Eric Ytsma

Elke opdracht is anders. Toch komen de volgende fasen vaak terug in de praktijk:

Stap 1. Kennismaking

In een vrijblijvend kennismakingsgesprek bespreken we de situatie en eventuele opdracht. Als we een ‘match’ hebben schrijf ik een plan van aanpak, inclusief kostenindicatie.

Stap 2. Analyse

Over welk merk gaat het? Hoe ziet de interne en externe situatie eruit? Welke stakeholders staan centraal? Wat drijft hen en wat houdt ze tegen? Waar zitten de knelpunten en wat zijn de successen?

Stap 3. Strategie

Wat willen we bereiken bij wie? Met welke strategische opties kunnen we dat realiseren? Welke keuzes horen daarbij? En wat gaan we juist niet doen?

Stap 4. Tactiek

Hoe kunnen we de gekozen strategie realiseren? Welk actieplan hoort daarbij? Wat zijn de afhankelijkheden en randvoorwaarden? Wat betekent dit voor mensen, tijd en budget? En hoe definiëren we succes?

Stap 5. Implementatie

Het uitvoeren van het plan. Zelf, of met hulp van anderen. En natuurlijk houden we bij of we op koers liggen en wat we moeten aanpassen om sneller bij het doel te komen.

Merkconsultant.nl | Eric Ytsma

© 2025 Merkconsultant.nl